Uitgeverij van Psychologische Tests

DSM Veel Gestelde Vragen (FAQ)

Kan ik Datec Score Manager uitproberen?
U kunt de demo hier bestellen en downloaden. Met de demo kunt u Datec Score Manager uitproberen!  Als het programma u bevalt, bestelt u de volledige licentie waarna het programma van de demo mode omgezet wordt in de productie mode.De demo is alleen beperkt in het aantal klanten (maximaal 3) en het totaal aantal afnames en rapporten. Bovendien kunt u met de demo geen afdrukken maken van vragenlijsten of van de rapporten. Wel kunt u de rapporten op het scherm bekijken. De functionaliteit van Datec Score Manager Professional is niet beschikbaar in demo mode.Gebruik van de Demo voor productie (met cliënten) is niet toegestaan.
Is er een handleiding voor het gebruik van het programma?
Ja, u vindt een pdf in uw account nadat u de demo of het programma besteld heeft.
Kan de cliënt vragen overslaan?
Bij het invullen van schriftelijke vragenlijsten wel. De score wordt volgens de handleiding berekend. Bij sommige vragenlijsten betekent dit dit dat er een gemiddelde score voor de schaal wordt ingevuld voor de ontbrekende vraag.In het computer programma en op Testmij.nl kan de cliënt geen vragen overslaan.
Waarom moet ik een bestand opsturen om Datec Score Manager te gebruiken?
Datec Score Manager is software-matig beveiligd. U heeft geen dongle problemen meer! Ook is het gebruik in een netwerk nu veel eenvoudiger. Alle PCs in een netwerk delen hetzelfde krediet waaruit de afnames en rapporten betaald worden.Bij de afname van een test en voor het opstellen van rapporten wordt een vergoeding in rekening gebracht. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de test.De auteurs van de vragenlijsten krijgen een vergoeding afhankelijk van het verbruik. Datec wordt via het bestand geïnformeerd over het gebruik, zodat wij de auteursvergoeding kunnen berekenen.
Hoe kan ik de vragen snel overnemen van een schriftelijk ingevulde lijst?
Met de speciale P&P (Papier en Potlood) module. U geeft steeds het cijfer dat met het antwoord overeenkomt. De module springt dan meteen naar het volgende antwoord. U bent in enkele minuten klaar.
Wanneer wordt er krediet in rekening gebracht?
De afname vergoeding wordt in rekening gebracht op het moment dat een test voor een cliënt wordt klaargezet. Dit betekent dat het niet uitmaakt of een test online wordt afgenomen, of dat een test wordt afgedrukt en daarna met de Pen & Papier module de antwoorden worden overgenomen.De rapport vergoeding wordt in rekening gebracht op het moment dat de eerste keer een rapport wordt opgesteld. Voor het opstellen van extra rapporten voor een test sessie wordt niets extra's in rekening gebracht. Daardoor is het mogelijk verschillende types rapporten te kiezen en verschillende norm groepen te gebruiken voor de rapportage, zonder opnieuw te betalen.

Nadat betaling plaats heeft gevonden, wordt er rechtsonder in de statusbalk gedurende enkele seconden een "€"(Euro) teken getoond, om de gebruiker te attenderen op de betaling.

Na het wijzigen van de antwoorden wordt het eerstvolgende rapport opnieuw in rekening gebracht, omdat dit gezien wordt als een andere test sessie.

De afname en rapport vergoeding zijn meestal ieder de helft van de vergoeding. Bij de OQ betaalt u alleen een afname vergoeding bij het eerste klaarzetten voor de cliënt. Bij herhaling hoeft u niet opnieuw te betalen.

Hoe kan ik extra test modules bestellen?
Dat kan met de bestelwizard in het programma. Test modules zijn gratis, U kunt dus alle beschikbare vragenlijsten installeren. Bij de eerste bestelling kunt u alvast opgeven welke vragenlijsten u wilt gebruiken.
Datec vraagt mij de log op te sturen, waar vind ik die?
Als u de log via het menu (Hulp, Start Log) uitvoert en weer stopt, wordt de log automatisch opgestuurd.De logs en databases kunt u vinden via het menu Hulp, Datec Score Manager Info. Klik dan op de link "Plaats van de bestanden".
Hoe kan ik de bestanden overzetten naar een andere PC?

Let op: de databases zijn beschermd. Volg onderstaande procedure voor het juist overzetten van cliënt en krediet gegevens.

Indien u Datec Score Manager op een netwerk server heeft geïnstalleerd en u wilt het programma op een andere PC gebruiken kunt u volstaan met het installeren van de cliëntcomponent (zie DSM startupgids) en verwijzen naar de database op de server.

Hoe kan ik het programma overzetten naar een nieuwe PC?

Indien u de database op een nieuwe standalone PC wilt installeren gaat u als volgt te werk:

Stap 1.: installeer Datec Score Manager op de nieuwe PC.  Start het programma nog niet!

Stap 2: indien u de oude cliëntgegevens wilt overzetten kopieert u de Score.mdb en Plan.mdb. Deze bestanden kunt u vinden door Datec Score Manager (op de oude PC) op te starten en via Hulp, Datec Score Manager info, eerste link plaats van de bestanden aan te klikken. Daar vindt u de Score.mdb en Plan.mdb die u kunt kopieren. Let op: kopieer niet de Wallet.mdb, dat maakt de registratie ongeldig.

DSM Info
Datec Score Manager Info

De bestanden kopieert u over de (lege) score.mdb en plan.mdb op de nieuwe folder. (voor de plaats van dit bestand zie begin stap 3). Let op: dit moet u doen voordat u Datec Score Manager op de nieuwe PC heeft gestart.

Stap 3: u leegt de database op de oude PC. Dit doet u met de bestelwizard van het programma. Op de plaats waar u normaal krediet aanvraagt ziet u onder op de pagina portefeuille legen. Dat vinkt u aan en drukt net zolang op volgende totdat het programma vraagt een bestand te bewaren. U kunt het via Internet versturen, of opslaan op uw PC, en daarna sturen naar info@datec.nl . Wacht nog even met het weggooien van het oude programma.

Stap 4.: Start het programma op de nieuwe PC en plaats een bestelling met de Bestel Wizard van Datec Score Manager. Kies "bestelling volgens factuur" en vul daar in "overzetten". Wij sturen u vervolgens een registratie/krediet bestand terug dat met behulp van de Portefeuille in het programma kunt inlezen.

Let op: Het krediet bestand hoort bij de computer waar u de Bestel Wizard heeft gedraaid. Lees het dus op dezelfde computer in!

Wij zorgen er dan voor dat u de juiste registratie en hoeveelheid krediet ontvangt.

Heeft u hulp nodig bij de installatie of bij het gebruik van de Bestel Wizard? Bel ons dan op ,dan geven we telefonische instructie.